Praca metodą eksperymentu
Cele szkolenia:
Zapoznanie nauczycieli z metodą eksperymentu jako narzędziem edukacyjnym.
Przedstawienie sposobów wykorzystania metody eksperymentu w nauczaniu różnych przedmiotów.
Zwiększenie umiejętności nauczycieli w planowaniu i przeprowadzaniu eksperymentów w klasie.
Umożliwienie nauczycielom praktycznego wypracowania metod wykorzystania metody eksperymentu w nauczaniu.
Przebieg szkolenia:
I. Wprowadzenie (15 min)
Przedstawienie celów szkolenia
Omówienie znaczenia metody eksperymentu w edukacji
Przedstawienie planu szkolenia
II. Podstawy metody eksperymentu (60 min)
Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z metodą eksperymentu, takich jak hipoteza, zmienne, badanie empiryczne, itp.
Omówienie podstawowych zasad przeprowadzania eksperymentów, takich jak kontrola warunków, powtarzalność, itp.
III. Wykorzystanie metody eksperymentu w różnych przedmiotach (90 min)
Przedstawienie przykładów wykorzystania metody eksperymentu w nauczaniu różnych przedmiotów, takich jak biologia, fizyka, chemia, matematyka, itp.
Omówienie przykładów eksperymentów, które mogą zostać przeprowadzone w klasie
IV. Planowanie i przeprowadzanie eksperymentów w klasie (90 min)
Przedstawienie etapów planowania i przeprowadzania eksperymentów w klasie, takich jak dobór tematu, formułowanie hipotezy, planowanie eksperymentu, przeprowadzenie eksperymentu, analiza wyników, itp.
Omówienie praktycznych aspektów przeprowadzania eksperymentów w klasie, takich jak dobór materiałów, kontrolowanie warunków, analizowanie wyników, itp.
V. Wykorzystanie wyników eksperymentów w nauczaniu (45 min)
Przedstawienie sposobów wykorzystania wyników eksperymentów w nauczaniu różnych przedmiotów, takich jak podsumowanie lekcji, omówienie nowych pojęć, itp.
Omówienie przykładów praktycznych zastosowań wyników eksperymentów w nauczaniu
VI. Praktyczne zastosowanie metody eksperymentu w nauczaniu (60 min)
Wypracowanie w grupach propozycji zastosowania metody eksperymentu w nauczaniu różnych przedmiotów.
Przedstawienie i omówienie pomysłów przez każdą grupę
VII. Podsumowanie (20 min)
Przedstawienie najważniejszych wniosków z szkolenia
Podsumowanie praktycznych umiejętności zdobytych podczas szkolenia