Budowanie relacji
i rozwiązywanie konfliktów
Cele szkolenia:
Zapoznanie nauczycieli z technikami budowania pozytywnych relacji w klasie.
Nauczenie nauczycieli, jak radzić sobie z różnymi rodzajami konfliktów w klasie.
Zapewnienie nauczycielom narzędzi do rozwiązywania problemów zachowania i niezdyscyplinowania w klasie.
Przebieg szkolenia:
I. Wprowadzenie (15 minut)
Przedstawienie tematu szkolenia i omówienie celów.
Krótka dyskusja z nauczycielami na temat ich doświadczeń z budowaniem relacji z uczniami i rozwiązywaniem konfliktów.
II. Techniki budowania relacji w klasie (60 minut)
Prezentacja technik, takich jak: słuchanie aktywne, pochwały, uwagi i gesty nonwerbalne.
Praktyczne ćwiczenia, w których nauczyciele będą mieli okazję do nauczenia się i przećwiczenia tych technik.
III. Typy konfliktów w klasie (45 minut)
Prezentacja różnych rodzajów konfliktów, takich jak: między uczniami, między uczniem a nauczycielem, między rodzicami a nauczycielem.
Omówienie charakterystycznych cech każdego typu konfliktu i jak nauczyciele powinni reagować na nie.
IV. Rozwiązywanie konfliktów w klasie (75 minut)
Prezentacja procesu rozwiązywania konfliktów, takiego jak: identyfikacja problemu, słuchanie i rozumienie, negocjacje i znalezienie rozwiązania.
Praktyczne ćwiczenia, w których nauczyciele będą mieli okazję do przećwiczenia tych umiejętności.
V. Zachowanie i dyscyplina w klasie (45 minut)
Omówienie sposobów radzenia sobie z niezdyscyplinowaniem uczniów, w tym technik, takich jak: nagradzanie pozytywnego zachowania, nakładanie konsekwencji za negatywne zachowanie.
Omówienie roli nauczyciela w kształtowaniu zachowania uczniów.
VI. Podsumowanie i ocena (30 minut)
Omówienie najważniejszych zagadnień poruszonych podczas szkolenia.
Krótka dyskusja, co nauczyciele wzięli ze szkolenia i jak mogą zastosować zdobytą wiedzę w swojej pracy.